Změna dohody o provedení práce: Co potřebujete vědět

Změna Dohody O Provedení Práce

Základy dohody o provedení práce

Dohoda o provedení práce, zkráceně DPP, je v českém pracovním právu oblíbeným nástrojem pro krátkodobé a nahodilé práce. Co se ale stane, když se během trvání DPP změní potřeby vás nebo vašeho zaměstnavatele? Změna dohody o provedení práce se řídí zákoníkem práce, konkrétně § 76. Změnit lze vzájemnou dohodou obsah DPP, a to písemně. Modifikace smlouvy o vykonání určité práce, která je upravena v občanském zákoníku, se řídí obecnými ustanoveními o změně smluv. V praxi to znamená, že i zde je nutný písemný souhlas obou stran. Ať už se jedná o změnu termínu, rozsahu práce nebo odměny, vždy je nutné postupovat pečlivě a s dodržením zákonných požadavků. Pamatujte, že ústní dohody nebývají snadno prokazatelné.

Možné změny dohody

Dohody o provedení práce a smlouvy o dílo patří mezi oblíbené formy krátkodobé spolupráce. Co se stane, když je potřeba změnit jejich obsah? Základní pravidlo zní: vše písemně. Ústní dohody jsou sice možné, ale těžko se prokazují. U dohody o provedení práce je situace jednodušší. Zákoník práce umožňuje měnit dohodu i během jejího trvání, a to písemnou formou a se souhlasem obou stran. Můžete upravit rozsah práce, termín odevzdání, ale i odměnu. Pamatujte, že se změnou odměny musí zaměstnanec souhlasit. U smlouvy o dílo je situace složitější. Zákoník práce neupravuje změny smluv o dílo tak detailně. Většinou se uplatní pravidla občanského zákoníku. Změna smlouvy o dílo vyžaduje dohodu obou stran. Doporučuje se sepsat dodatek k původní smlouvě, kde jasně specifikujete, co se mění. Změnit můžete například termín dokončení díla, jeho rozsah, ale i cenu. Důležité je, aby se na změně obě strany dohodly. V opačném případě hrozí komplikace a případné soudní spory.

Písemná forma změn

Změny v dohodách o práci konané mimo pracovní poměr, tedy v dohodě o provedení práce a dohodě o pracovní činnosti, podléhají stejným pravidlům jako u běžných pracovních smluv. Veškeré změny musí být provedeny písemně a podepsány oběma stranami, tedy zaměstnavatelem i zaměstnancem. Ústní dohody nejsou v tomto případě přípustné a nemají právní váhu. Písemná forma změn slouží k ochraně obou zúčastněných stran a předchází případným sporům. Pokud se zaměstnavatel se zaměstnancem dohodnou na změně obsahu dohody, musí být tato změna zachycena v písemném dodatku. Dodatek musí obsahovat datum, od kdy se změna uplatňuje, a jasně specifikovat, které body původní dohody se mění. Nedodržení písemné formy pro změny v dohodách o provedení práce a dohodách o pracovní činnosti může vést k pokutám ze strany inspektorátu práce.

Porovnání změny a původní dohody o provedení práce
Vlastnost Původní dohoda Změna dohody
Předmět práce Vytvoření webové stránky Vytvoření webové stránky a loga
Odměna 10 000 Kč 12 000 Kč

Dodatek k dohodě

V případě potřeby upravit již existující dohodu o provedení práce či smlouvu o dílo, například z důvodu změny sjednaného obsahu, termínu či odměny, je vhodné využít institutu dodatku. Dodatek k dohodě představuje oboustranný právní akt, který musí být uzavřen písemně a musí být v něm jasně a srozumitelně uvedeno, které body původní dohody se mění a jak. Dodatek musí být podepsán oběma smluvními stranami, tedy jak objednatelem, tak i dodavatelem. Vzor dodatku k dohodě o provedení práce či smlouvě o dílo je možné nalézt na internetu, nicméně vždy je vhodné konzultovat jeho obsah s odborníkem, aby byla zajištěna jeho právní správnost a vymahatelnost. Pamatujte, že pouze řádně sepsaný a podepsaný dodatek má právní váhu a zavazuje obě smluvní strany k jeho dodržování.

Změna druhu práce

Změna druhu práce v rámci dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr se řídí zákoníkem práce. Pokud chce zaměstnavatel změnit sjednaný druh práce u dohody o provedení práce (DPP) nebo dohody o pracovní činnosti (DPČ), musí s vámi uzavřít dodatek k dohodě. Změna druhu práce je považována za podstatnou náležitost dohody, a proto nestačí pouhý jednostranný pokyn zaměstnavatele. Dodatek musí být uzavřen písemně a musí být v něm jasně specifikován nový druh práce. Pokud se změní druh práce natolik, že neodpovídá již charakteru DPP nebo DPČ, může být nutné uzavřít zcela novou dohodu nebo i pracovní smlouvu. Vždy je důležité zkontrolovat, zda změna druhu práce nezakládá nárok na jiný typ smluvního vztahu. V případě nejasností je vhodné obrátit se na odborníka na pracovní právo, který vám poradí s konkrétní situací.

Změna odměny

Změna odměny v dohodách o pracích konaných mimo pracovní poměr, tedy v dohodě o provedení práce a dohodě o pracovní činnosti, se řídí zákoníkem práce. Změna odměny, ať už se jedná o její zvýšení či snížení, musí být vždy provedena písemně formou dodatku k původní dohodě. Dodatek musí být podepsán oběma stranami, tedy jak zaměstnancem, tak i zaměstnavatelem. V opačném případě je dodatek neplatný a odměna se řídí původní dohodou. Při změně odměny je důležité dbát na to, aby nová odměna nebyla v rozporu se zákoníkem práce, a to zejména s ustanoveními o minimální mzdě. V případě, že by zaměstnavatel vyplácel zaměstnanci odměnu nižší, než je minimální mzda, vystavuje se riziku postihu ze strany Státní inspekce práce.

Změna termínu plnění

Změna termínu plnění u dohody o provedení práce a smlouvy o dílo se řídí obecnými ustanoveními nového občanského zákoníku o změně smluv. V praxi to znamená, že strany se musí dohodnout na prodloužení termínu. Změna termínu by měla být vždy provedena písemně, a to i v případě, že původní smlouva byla uzavřena ústně. Písemná forma změny je důležitá pro případné budoucí spory. V dodatku o prodloužení termínu plnění by měly být jasně identifikovány obě smluvní strany, číslo původní smlouvy a nový termín plnění. Dále je vhodné uvést důvod prodloužení termínu. Prodloužení termínu plnění není jednostranným právem, ale vždy vyžaduje souhlas obou smluvních stran. Pokud se strany nedohodnou na prodloužení termínu, může to mít pro zhotovitele (v případě DPP nebo DPČ) nebo pro dodavatele (v případě smlouvy o dílo) negativní důsledky, například v podobě smluvní pokuty.

Odmítnutí změny druhou stranou

Situace, kdy jedna strana navrhuje změnu dohody o provedení práce nebo modifikaci smlouvy o vykonání určité práce, ale druhá strana ji odmítne, není v praxi neobvyklá. Důvody odmítnutí mohou být různé, od nesouhlasu s obsahem navrhovaných změn až po strategické důvody. Zaměstnavatel by si měl být vědom, že nemůže jednostranně měnit sjednané podmínky. Pokud se s druhou stranou nedohodne na změně dohody o provedení práce nebo modifikaci smlouvy o vykonání určité práce, platí původní znění dokumentu. Vynucení změn ze strany zaměstnavatele by mohlo být považováno za porušení pracovněprávních předpisů a mít pro něj negativní důsledky. Zaměstnanec má právo odmítnout změnu, se kterou nesouhlasí, a to bez udání důvodu.

Změna dohody o provedení práce je jako kormidlování lodi na rozbouřeném moři. Vyžaduje pevnou ruku, jasnou mysl a ochotu přizpůsobit se nepředvídatelným vlnám.

Zdeněk Kropáček

Ukončení dohody po změně

Změna již uzavřené dohody o provedení práce nebo smlouvy o dílo s sebou přináší řadu otázek. Jednou z nich je i možnost ukončení dohody po provedené změně. Základní pravidlo zní, že změna obsahu dohody sama o sobě nezakládá důvod k jejímu ukončení. To znamená, že pokud se obě strany dohodnou na změně některých bodů, například výše odměny nebo termínu plnění, dohoda nadále pokračuje dle nově stanovených podmínek. Nicméně, existují výjimky. Pokud změna směřuje k podstatnému narušení obsahu původní dohody, může se jednat o důvod k odstoupení. Co se považuje za "podstatné" narušení, bohužel zákon přesně nedefinuje a vždy záleží na konkrétních okolnostech případu. Obecně lze říci, že by se mělo jednat o změnu, která by znevýhodňovala jednu ze stran natolik, že by pro ni bylo nepřijatelné v dohodě dále pokračovat. V takovém případě je vhodné obrátit se na odborníka, který posoudí danou situaci a poradí s dalším postupem.

Praktické tipy a rady

Při změně dohody o provedení práce nebo modifikaci smlouvy o vykonání určité práce je důležité dodržovat platnou legislativu. Změny musí být provedeny písemně a podepsány oběma stranami, tedy jak zaměstnavatelem, tak i zaměstnancem. V opačném případě by se mohlo jednat o neplatnou změnu.

Před samotnou změnou je vhodné důkladně zvážit všechny aspekty a probrat je s druhou stranou. Důležitá je komunikace a nalezení oboustranně výhodného řešení. Zaměřte se na jasnou formulaci vašich požadavků a očekávání.

V případě, že si nejste jisti postupem nebo máte pochybnosti, neváhejte se obrátit na odborníka, například na právníka specializujícího se na pracovní právo. Ten vám poskytne odborné poradenství a pomůže vám s celým procesem změny dohody o provedení práce nebo modifikace smlouvy o vykonání určité práce.

Vzory dokumentů online

V dnešní době, kdy se digitalizace dotýká snad všech oblastí života, není divu, že i pracovní smlouvy a dohody se přesouvají do online prostředí. Existuje celá řada webových stránek, které nabízejí vzory dokumentů ke stažení, a to včetně těch, jež se týkají změny dohody o provedení práce či modifikace smlouvy o vykonání určité práce. Tyto vzory jsou zpravidla dostupné ve formátu .doc nebo .pdf, takže je možné je snadno upravit dle individuálních potřeb.

Je však nutné mít na paměti, že ne každý vzor dostupný online je kvalitní a aktuální. Před použitím jakéhokoli vzoru je proto nezbytné ověřit si jeho věrohodnost a správnost. Doporučujeme se zaměřit na webové stránky renomovaných institucí, jako jsou například Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, nebo specializované právní portály.

Pamatujte, že i drobná chyba v dokumentu může mít nepříjemné následky. Pokud si nejste jistí správností úpravy vzoru, je vždy lepší obrátit se na odborníka, například na právníka specializujícího se na pracovní právo.

Publikováno: 08. 11. 2024

Kategorie: právo